Internet, SEO, Technologie internetowe

SEO i JavaScript: dobre, złe i niepewne

Wyszukiwarki ulepszyły indeksowanie witryn JavaScript. Ale kwestia, czy potrafią poprawnie renderować strony JS, pozostaje niejasna.

JavaScript i SEO od dawna są przedmiotem dyskusji wśród programistów i ekspertów SEO.

Wyszukiwarki wprowadziły i nadal wprowadzają znaczące ulepszenia w indeksowaniu witryn JavaScript.

To powiedziawszy, kwestia, czy główne wyszukiwarki mogą poprawnie renderować strony utworzone za pomocą JavaScript, pozostaje niejasna.

Dobra: nowe rozwiązania ułatwiają kompatybilność

Google i Bing opublikowały w zeszłym roku ostatnie ogłoszenia dotyczące SEO związane z JavaScriptem, ujawniając ulepszenia ułatwiające kompatybilność.

Firma Google ogłosiła , że zaczęła używać najnowszej wersji przeglądarki Google Chrome do renderowania stron internetowych wykonujących JavaScript, arkusze stylów i nie tylko.

Bing ogłosił , że przyjmuje nową przeglądarkę Microsoft Edge jako silnik Bing do renderowania stron.

Bingbot będzie teraz renderował wszystkie strony internetowe przy użyciu tej samej podstawowej technologii platformy internetowej, z której korzystają już Googlebot, Google Chrome i inne przeglądarki oparte na Chromium.

Obie wiodące wyszukiwarki ogłosiły również, że sprawią, że ich rozwiązanie będzie wiecznie zielone, zobowiązując się do regularnego aktualizowania silnika renderującego strony internetowe do najnowszej stabilnej wersji przeglądarki.

Te regularne aktualizacje zapewnią obsługę najnowszych funkcji, co stanowi znaczący skok w stosunku do poprzednich wersji.

Wyszukiwarki upraszczają SEO, wykorzystując tę ​​samą technologię renderowania

Te zmiany opracowane przez Google i Bing ułatwiają twórcom stron internetowych zapewnienie, że ich witryny internetowe i ich system zarządzania treścią będą działać w obu przeglądarkach bez konieczności poświęcania czasu na szczegółowe badanie każdego rozwiązania.

Z wyjątkiem plików, które nie są niedozwolone w pliku robots.txt, zawartość drugorzędna, którą widzą i doświadczają w nowej przeglądarce Microsoft Edge lub przeglądarce Google Chrome, jest tym, co wyszukiwarki również będą doświadczać i widzieć.

Dla SEO i programistów oszczędza to czas i pieniądze.

Na przykład jest:

  • Nie ma już potrzeby posiadania Google Chrome 41 pod ręką, aby przetestować Googlebota.
  • Nie ma już potrzeby eskalacji do Bing.
  • Nie ma już potrzeby utrzymywania listy kompatybilności, które funkcje JavaScript, dyrektywy arkusza stylów działają w każdej wyszukiwarce.

A lista jest długa.

Czy przy tych wszystkich świetnych wiadomościach i wolnym czasie oznacza to zielone światło dla JavaScript?

Prawdopodobnie nie.

Złe: JavaScript wciąż napotyka wiele ograniczeń i zagrożeń

Krótko mówiąc, JavaScript może utrudnić wyszukiwarkom czytanie Twojej strony, pozostawiając miejsce na błędy, które mogą być szkodliwe dla SEO.

Kiedy wyszukiwarka pobiera dokument internetowy i zaczyna go analizować, pierwszą rzeczą, jaką robi, jest zrozumienie typu dokumentu.

Jeśli dokument nie jest plikiem HTML (przykłady: przekierowanie HTTP, PDF, obraz lub wideo), nie ma potrzeby renderowania dokumentu z wykorzystaniem stosu JavaScript, ponieważ ten typ treści nie zawiera JavaScript.

W przypadku plików HTML, jeśli mają wystarczającą ilość zasobów, spróbują wyrenderować dokument przy użyciu zoptymalizowanych rozwiązań renderowania przeglądarki.

Problemy zaczynają się pojawiać, gdy JavaScript nie jest bezpośrednio osadzony w dokumencie.

<script type = "text / javascript" src = "https://www.domain.com/files/myjavascript.js" />

Wyszukiwarki muszą pobrać plik, aby go odczytać i wykonać.

Jeśli zawartość pliku robots.txt jest niedozwolona, ​​nie będzie to możliwe.

Jeśli są dozwolone, wyszukiwarki muszą pomyślnie pobrać plik, w obliczu problemów z limitem indeksowania na witrynę i problemami z niedostępnością witryny.

Wyszukiwarki generalnie nie wykonują skomplikowanych czynności, takich jak klikanie przycisku, więc najlepiej byłoby użyć podstawowego kodu HTML jako linku <script> do pliku, tak jak w powyższym przykładzie.

Inną potencjalną pułapką jest to, że plik JavaScript może nie być zsynchronizowany z wersją witryny zapisaną w pamięci podręcznej. Wyszukiwarki zazwyczaj buforują dane przez dłuższy czas, aby uniknąć częstego pobierania wszystkich zasobów na stronie.

JavaScript może wysyłać żądania HTTP w celu załadowania zawartości i dodatkowych plików zasobów za pośrednictwem wywołań HTTP, które zwielokrotniają zmianę napotykanych wcześniej problemów.

JavaScript zawarty w tych plikach JavaScript lub HTML może również nie być zgodny z silnikiem JavaScript używanym przez wyszukiwarki.

Kiedy nie jest kompatybilny, wyszukiwarka nie będzie go czytać, a jeśli nie możemy tego przeczytać, nie będziemy go pamiętać.

Wraz z niedawnym posunięciem wyszukiwarek do korzystania z tej samej technologii i zobowiązaniem do aktualizowania ich przeglądarek, powinno to stać się łatwiejsze do rozwiązania w przyszłości.

Nie zapominaj również, że obsługa JavaScript przez wyszukiwarki jest ograniczona:

  • Wyszukaj znormalizowane adresy URL za pomocą znaku #. Porzucenie wszystkich parametrów po znaku # (z wyjątkiem starszego #! Standard).
  • Wyszukiwarki na ogół nie klikają przycisków i nie wykonują innych złożonych czynności.
  • Wyszukiwarki nie czekają zbyt długo na renderowanie stron.
  • Wyszukiwarki nie generują złożonych interaktywnych stron internetowych.

JavaScript nie powinien być nowym Flash!

Należy pamiętać, że należy przeczytać każdą instancję JavaScript. W przypadku nadmiernego użycia spowolni szybkość strony w celu indeksowania rankingu.

Niepewność: dla optymalnego SEO używaj JS praktycznie, oszczędnie lub idealnie, wcale

W przypadku dużych witryn internetowych i witryn, które chcą w pełni wykorzystać możliwości wyszukiwarek, lepiej jest wykrywać roboty wyszukiwarek na podstawie ich klienta użytkownika (Bingbot, Googlebot) i generować podstawowy kod HTML bez JavaScript lub ograniczony JavaScript.

Ponadto zezwól robotom indeksującym na dostęp do treści za pomocą jednego żądania HTTP dotyczącego kodu HTML i tekstu, które mają być indeksowane.

Istnieje również obawa, że ​​jeśli witryna czuje potrzebę zróżnicowania sposobu korzystania z JavaScript lub botów, może zostać ukarana za maskowanie spamerów.

Dobrą wiadomością jest to, że Google i Bing sugerują, że nie musisz się martwić, jeśli wydrukujesz prawie taki sam tekst i zawartość, jak te, które oglądają Twoi klienci.

Google mówi:

„Obecnie przetwarzanie JavaScript jest trudne i nie wszystkie roboty wyszukiwarek są w stanie przetworzyć go pomyślnie lub natychmiast. … Zalecamy dynamiczne renderowanie jako obejście tego problemu. Renderowanie dynamiczne oznacza przełączanie między treścią renderowaną i wstępnie renderowaną po stronie klienta dla określonych klientów ”.

Bing mówi:

„Jeśli chodzi o renderowanie treści specjalnie dla robotów wyszukiwarek, nieuchronnie jesteśmy pytani, czy jest to uważane za maskowanie… a dla społeczności SEO nie ma nic bardziej przerażającego niż karanie za maskowanie… Dobra wiadomość jest taka, że ​​jeśli robisz dobrą wiara w wysiłek, aby zwrócić tę samą zawartość wszystkim odwiedzającym, z tą różnicą, że treść jest renderowana na serwerze dla botów i na kliencie dla prawdziwych użytkowników.

Robić czy nie robić?

Dla ekspertów SEO lepiej jest, abyś nie wyświetlał kodu JavaScript, gdy roboty wyszukiwarek odwiedzają Twoje strony internetowe, zakładając, że zawartość tekstu HTML i formatowanie, które zwracasz, wyglądają prawie tak samo, jak te wyświetlane przez ludzi odwiedzających Twoje witryny.

Jeśli JavaScript ma przeznaczenie w witrynie i na stronie, można go używać.

Upewnij się, że rozumiesz konsekwencje techniczne, aby dokumenty mogły zostać prawidłowo zindeksowane lub skonsultuj się z technicznym ekspertem ds. SEO.

Wyszukiwarki są zachęcane do indeksowania treści, aby zadowolić swoich klientów.

Jeśli napotkasz problemy, zbadaj je za pomocą narzędzi internetowych dla webmasterów wyszukiwarek lub skontaktuj się z nimi.