e-commerce, Internet, SEO, Technologie internetowe

Co to jest wyszukiwanie fasetowe i nawigacja?

Wprowadzenie

Czasami określane jako nawigacja z przewodnikiem, wyszukiwanie aspektowe i nawigacja wykorzystują określone metadane produktów jako widoczne kryteria, za pomocą których odwiedzający mogą zawęzić zapytania wyszukiwania i listy kategorii.

Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc z wyszukiwaniem i nawigacją:

Jeśli masz sklep detaliczny z dużym katalogiem produktów, już wiesz, że musisz mieć pewność, że Twoi klienci mogą znaleźć to, czego potrzebują, bez zbytniego zgadywania. Twoi najbardziej zmotywowani klienci to ci, którzy korzystają z funkcji wyszukiwania w Twojej witrynie. W rzeczywistości prawdopodobieństwo konwersji jest dwukrotnie większe, ponieważ wiedzą, czego szukają.

Oferowanie wieloaspektowej nawigacji pomaga wszystkim Twoim klientom, ale szczególnie pomaga w wyszukiwaniu. Aspekty pomagają im zawęzić opcje i znaleźć to, po co przyszli, bez zgadywania opisów i struktury katalogu lub zbyt częstego filtrowania i przeglądania. 


Tylko 40% sprzedawców internetowych oferuje wieloaspektowe wyszukiwanie, więc dodanie go do witryny może zwiększyć współczynniki konwersji i sprawić, że staniesz się bardziej popularny wśród kupujących online.

Dzięki facetingowi masz pewność, że właściwe, logiczne filtry są dostępne tam, gdzie i kiedy użytkownik ich szuka.

Wskazówka: po uwzględnieniu potrzeb użytkowników jako najwyższego priorytetu, faceting pomaga klientom odnaleźć się w Twoim sklepie internetowym, tak jak w sklepie fizycznym.

Użytkownicy nie chcą przeprowadzać wielu wyszukiwań, aby znaleźć to, czego potrzebują. Pozwól im filtrować według kilku różnych typów aspektów, aby uzyskać dokładnie to, po co przyszli .

Więc co to znaczy oferować wyszukiwanie fasetowe?

Wyszukiwanie aspektowe, znane również jako nawigacja z przewodnikiem lub nawigacja aspektowa, to sposób na dodanie określonych, odpowiednich opcji do stron wyników, aby użytkownicy szukający produktu mogli zobaczyć, gdzie w katalogu się znaleźli.

Wiem, o czym myślisz: „Czym to się różni od filtrów?” Filtry pomagają przeglądarkom zawęzić zapytanie lub w ogóle uniknąć wyszukiwania. Aspekty są podzbiorem filtrowania i pomagają wyszukiwarkom szybko doprecyzować ich opcje, nie gubiąc się ani nie kończąc przewijania strony po stronie z dziesięcioma tysiącami łyżek, gdy tym, czego potrzebują, jest nóż 😃.

Wskazówka: Twoi klienci nie tylko znajdą to, po co przyszli, ale możesz także skorzystać z inteligentnych aspektów, które pomogą im dowiedzieć się więcej o Twoim katalogu produktów.

Dlaczego powinienem korzystać z wyszukiwania aspektowego zamiast polegać na podstawowych filtrach mojej witryny i nawigacji po kategoriach?

Jeśli masz tylko 100 produktów w swoim katalogu, aspekty prawdopodobnie nie są dla Ciebie. Heck, nawet filtry mogą być czymś więcej niż potrzebujesz, ponieważ wszystkie twoje produkty mieszczą się na kilku stronach. Jednak w przypadku dużych witryn podstawowe filtry nie wystarczą, nawet jeśli Twoi klienci dokładnie wiedzą, czego chcą. Oferowanie sortowania i filtrowania pomaga użytkownikom zawęzić podczas przeglądania; aspekty są podzbiorem filtrowania.

Wyszukiwanie aspektowe umożliwia klientowi, który wie, co chce zawęzić według tego, co jest ważne, na podstawie wyszukiwanych haseł, których używa, bez ograniczania wyboru do dokładnie jednej pozycji. Pomaga również tym, którzy nie są pewni, co chcą, nakreślić niektóre atrybuty, które mogą chcieć wziąć pod uwagę. Mogą być również przydatne do uczenia klientów, jakie rodzaje pytań należy zadawać.

Na przykład sprzedawca odzieży outdoorowej REI pomaga kupującym wybrać śpiwór, nawet jeśli nie są do końca pewni, jak go kupić.

Jaki zakres temperatur potrzebujesz? Jak dużo chcesz wydać? Masz na myśli markę? Inteligentne planowanie aspektów umożliwia prezentowanie w katalogu produktów pytań, które sprzedawca w sklepie stacjonarnym zadałby, aby pomóc kupującemu znaleźć to, czego potrzebuje – bez przytłaczania ich.

Wskazówka: jeśli masz zróżnicowany i obszerny katalog, aspekty mogą stanowić różnicę między zadowolonym klientem, który wraca po więcej, a potencjalnym klientem, który jest sfrustrowany i udaje się gdzie indziej.

Trzy rzeczy, o których należy pomyśleć podczas projektowania nawigacji aspektowej

  1. Pamiętaj: nie wszystkie aspekty są sobie równe! Sprawdź dzienniki wyszukiwania, aby zobaczyć, jakiego rodzaju zapytania wpisują ludzie. Jeśli masz zespół sprzedaży lub sklep stacjonarny, porozmawiaj z osobami z tych zespołów o rodzajach pytań, wątpliwości i komplementach, jakie otrzymują od klientów. Tak, możesz i powinieneś wykorzystywać aspekty, aby informować klientów o rzeczach, których mogą nie wiedzieć (ale chcieliby wiedzieć) o Twoich produktach, ale aspektami zawsze powinno być pomaganie im w znalezieniu tego, czego chcą i szybkim wydostaniu się. Jeśli ktoś przyszedł z zamiarem zakupu, nie zatrzymuj go nieistotnymi prezentacjami.
  2. Upewnij się, że liczba aspektów jest odpowiednia: zbyt mała liczba aspektów, nawet jeśli są one istotne, może frustrować użytkowników. Klikają pola, aby zawęzić wyniki wyszukiwania, więc daj im wystarczająco dużo opcji, aby było to opłacalne. Ale nie chcesz też dodawać zbyt wielu aspektów, które mogą przeciążać użytkowników, a jeśli sprzedajesz produkt, którego nie kupują często lub nie są zbyt dobrze zaznajomieni, może ich niepokoić podejmowanie złej decyzji. W aspektach chodzi o to, aby były wygodne, a nie nadwyrężane. 
  3. Zważ koszt interakcji: nawigacja aspektowa nie jest dla wszystkich. Jeśli masz tylko kilka stron produktów, prawdopodobnie wystarczy sortowanie lub podstawowe filtrowanie według koloru, marki i kategorii. Wymaga więcej inwestycji w interfejs użytkownika i projekt interakcji, tworzy potencjalnie bardziej skomplikowaną podróż użytkownika i prosi użytkowników o zatrzymanie się, przemyślenie i podjęcie dalszych działań po wykonaniu pierwszego zapytania. Jeśli masz duży katalog produktów, może to być dokładnie to, czego będą oczekiwać, ale jeśli nie, możesz spowalniać ich, gdy chcą po prostu wejść i wyjść.

Aby jak najlepiej wykorzystać faceting, wybierz odpowiednie atrybuty produktu

Chcesz dodać wyszukiwanie aspektowe do swojej witryny? Świetny! Oto kilka rzeczy do przemyślenia. Pomogą Ci one postawić klienta na pierwszym miejscu.

  • Pokaż liczbę dopasowań obok każdego filtra aspektu. To ważny sygnał informacyjny dla Twojego klienta. Pomaga im omijać ślepe zaułki i uczy nieco więcej o Twoim katalogu, dzięki czemu są lepszymi wyszukiwarkami. Skoro są ekspertami w Twoim katalogu produktów, dlaczego mieliby iść gdzie indziej?
  • Zezwalaj na opcje wielokrotnego wyboru. W przypadku sprzedawcy odzieży, na przykład, osoba może nosić więcej niż jeden rozmiar, chcieć zobaczyć wiele opcji kolorów lub materiałów lub po prostu chcieć podzbiór marek. Zezwolenie na opcje wielokrotnego wyboru, takie jak ASOS.com, pozwala klientom zobaczyć pełny zakres tego, czego chcą, bez konieczności przeprowadzania wielu wyszukiwań.
  • Dodaj filtry tematyczne. Ten jest trochę bardziej subiektywny, ale jeśli dodasz filtry tematyczne, które odpowiadają modelom mentalnym Twoich użytkowników, będziesz w stanie ujawnić jeszcze więcej swojego katalogu najbardziej zmotywowanym kupującym. Na przykład ModCloth ma sukienki podzielone na tematy takie jak „Praca” i „Impreza”. Nikt nie przypuszczałby, że istnieje uniwersalny standard dla każdego z nich, ale dobrze zrobione, możesz w końcu dać swoim klientom dokładnie to, czego chcą, i dać im pomysły na to, co chcieliby założyć na tę imprezę.
  • Oferuj wstępnie ustawione i zdefiniowane przez użytkownika przedziały cenowe. Używanie regulowanego suwaka, tak jak robi to Yoox.com, oznacza, że ​​możesz szybko wyświetlić pełny zakres cen, a następnie pozwolić użytkownikom zdecydować, ile chcą wydać.

Wskazówka: Najważniejszą rzeczą do zapamiętania w przypadku aspektów jest to, że mają one na celu pomóc użytkownikowi znaleźć to, czego chcą, kiedy chcą, a nie tylko zaoszczędzić kilka kliknięć.

Wniosek: powinienem teraz dodać wyszukiwanie fasetowe, prawda?

Cóż, może – jeśli jest odpowiedni dla Twoich klientów. Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci uzyskać pewne spojrzenie na to, jak określić, czy wyszukiwanie aspektowe jest odpowiednie dla Twojej typowej podróży użytkownika.